stiri

European Publishers Council spune că Google ar trebui să plătească

Google Sign

O știre publicată pe Reuters mi-a atras atenția în mod deosebit. Google folosește conținutul ziarelor europene, indexează articolele și le prezintă publicului sub forma serviciului de căutare. Dacă majoritatea ziarelor mici se mulțumesc cu vizitatorii trimiși de Google, ba chiar spun săru’mâna, în unele țări prezența Google nu este acceptată în orice condiții.

Săptămâna trecută, gigantul american s-a oferit să plătească 60 de milioane de euro către media franceză pentru a putea afișa conținutul lor pe internet. Atenție însă, Google nu mai pune link-uri către acest conținut. Ziarele și revistele franceze au cerut un program de licențiere pentru cei care vor să afișeze titlurile în motoarele de căutare.

Conform principiilor de drept comercial materialele create sunt proprietatea respectivilor deținători iar conținutul trebuie licențiat și nu „împrumutat”. Legea drepturilor de autor funcționează și în România însă nu sub această formă.

Pentru a fi mai bine înțeleși vom prezenta un exemplu. Creația celor de la Microsoft este licențiată (adică se oferă dreptul de folosire) către utilizatori, contra unei sume. În același fel, ziarele franceze doresc ca cei care consumă materialele de presă să plătească pentru ele. Bineînțeles, punerea la zid a celor de la Google este determinată și de sumele mari pe care aceștia le câștigă.

Motoarele de căutare obțin sume mari din indexarea conținutului online și din livrarea de reclame însă conținutul pe care aceștia îl folosesc aparțin altor persoane.

Să mai luăm un exemplu. Pe youtube există mii și mii de clipuri video din arhiva TVR. Veți găsi emisiuni, momente vesele, documentare. Aceste materiale au fost create de TVR cheltuindu-se niște bani. Astăzi, Google folosește acele materiale, afișează reclame pe același pagini însă profitul nu intră în curtea TVR ci în conturile companiei din Statele Unite.

Google este deschis la negocieri cu European Publishers Council iar dacă măsura cerută în Franța se va aplica pentru tot teritoriul Uniunii Europene, presa din România va avea mult de câștigat.

European Publishers Council reprezintă 26 dintre cele mai mari grupuri media din Europa incluzând Thomson Reuters, Prisa, News International, Axel Springer și Impresa.

Google Sign

To Top

Citește articolul precedent:
Canalys
Piața telefoanelor se complică

Sistemul de operare Android a crescut de la an la an, așa cum era preconizat, principalii competitori afectați fiind Apple...

Închide